Du ångrar din finansiering, hur påverkar det försäkringen?

Försäkringen och finansiering via Hedin Bil och DNB Finans är ett särskild paketerat erbjudande. Om finansiering avslutas tidigare än avtalsperiodens kommer den paketerade erbjudna försäkringen att avslutas och du får istället ett nytt ordinarie försäkringserbjudande hemskickat till dig med individuell premie.

Finansieringsfrågor

Billånet tas fram tillsammans med DNB Finans. Vad som gäller under de 3 år som billånet sträcker sig kan du läsa under Allmänna villkor. Kontakta DNB Finans vid frågor om månadsfaktura och betalningsärenden.

Telefon: 08-473 47 85

bilkundtjanst@dnb.se

Har ni e-faktura?

Nej, för tillfället erbjuder vi inte e-faktura.

Hur gör jag om jag vill extraamortera på mitt billån?

Om du vill extraamortera på ditt billån, vänligen kontakta bilkundtjanst@dnb.se

Hur hänger försäkring ihop med finansieringen av bilen?

Försäkringen och den försäkringspremie som erbjuds när bilen finansieras via Carbuy / Hedin Bil av DNB Finans är ett särskild paketerat erbjudande. Det bilmärket som ska finansieras styr vilken försäkring som du erbjuds, antingen märkesförsäkring eller If Rulla Vidare-försäkring, se nedan.

  • Carbuy.se är en onlinetjänst som tillhandahålls av Hedin Bil.
  • DNB Finans har ett samarbete med Hedin Bil gällande finansiering av bilar.

Andra märken än nedan – If Rulla Vidare-försäkring

If Rulla Vidare-försäkring har ett samarbete med Carbuy / Hedin Bil och DNB Finans gällande finansförsäkring vid finansiering av fabriksnya bilar via Carbuy.se.

If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102, är försäkringsgivare.

Mercedes-Benz Försäkring

Mercedes-Benz Försäkring är ett samarbete mellan Mercedes-Benz Finans Sverige AB och If Skadeförsäkring AB (publ.). Mercedes-Benz Försäkring har ett samarbete med Hedin Bil och DNB Finans gällande finansförsäkring vid finansiering av fabriksnya Mercedes-Benz bilar via Carbuy.se.

If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102, är försäkringsgivare.

Citroën Försäkring

Citroën Försäkring är ett samarbete mellan SC Motors Sweden AB och If Skadeförsäkring AB (publ.). Citroën Försäkring har ett samarbete med Hedin Bil och DNB Finans gällande finansförsäkring vid finansiering av fabriksnya Citroën bilar via Carbuy.se.

If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102, är försäkringsgivare.

Opel Försäkring

Opel Försäkring är ett samarbete mellan Opel Finans Sverige AB och If Skadeförsäkring AB (publ.). Opel Försäkring har ett samarbete med Hedin Bil och DNB Finans gällande finansförsäkring vid finansiering av fabriksnya Opel bilar via Carbuy.se.

If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102, är försäkringsgivare.

Nissan Försäkring

Nissan Försäkring är ett samarbete mellan Nissan Nordic O Y och If Skadeförsäkring AB (publ). Nissan Försäkring har ett samarbete med Hedin Bil och DNB Finans gällande finansförsäkring vid finansiering av fabriksnya Nissan bilar via Carbuy.se.

If Skadeförsäkring AB (publ), organisationsnummer 516401-8102, är försäkringsgivare.

Hur kan jag betala försäkringen?

Försäkringen betalas via DNB Finans. Försäkringen kan betalas enligt de betalningsalternativ som DNB Finans erbjuder. Försäkrings- och finansieringskostnaden skickas på en och samma faktura av DNB Finans.

Hur ofta ska bilen servas?

Olika bilar har olika serviceintervall. För exakt information, se bilens instruktionsbok/servicebok eller tekniska specifikationer. En regel som de flesta biltillverkare har är att bilen ska servas enligt service-intervallet eller minst en gång per år.

Jag är under 25 år, vilken försäkring gäller för mig?

Självklart kan du beställa en bil genom Carbuy.se men det särskilda paketerade försäkringspremien ingår ej för personer under 25 år. Du blir kontaktad innan leverans och får ett erbjudande om en två veckors kostnadsfri försäkring. Efter dessa två veckor får du ett erbjudande hemskickat till dig med en ordinarie rabatterad försäkring som du betalar direkt till försäkringsbolaget. Kontakta din levererande återförsäljare för att veta mer.

Jag har flyttat. Bör jag anmäla det till er?

Ja, det kan du göra via ett flyttkort eller genom att kontakta bilkundtjanst@dnb.se kundtjänst.

Jag har löst mitt lån. Hur lång tid tar det innan ni ser det hos er?

Det tar ca 3 bankdagar. När lånet är slutbetalt skickas ett nytt registreringsbevis till
dig från Transportstyrelsen.

Jag har tappat bort min faktura. Vad ska jag göra?

Kontakta vår kundtjänst på bilkundtjanst@dnb.se

Jag vill ändra hur mycket jag kör. Hur gör jag?

Försäkringen har fri körsträcka så det behöver du inte tänka på.

Kan jag ångra en beställning?

Vid en beställning på carbuy.se gäller distansköpslagen. Som kund innebär det att du alltid har 14 dagars ångerrätt från det datum du genomfört beställning. Om du skulle ångra din beställning ber vi dig kontakta bilkundtjanst@dnb.se Vänligen uppge namn, adress samt personnummer i mailet. Avbokar du din beställning senare än 14 dagar efter beställningsdatum tas en avgift ut för administrativa kostnader och bilens iordningställande. Avgiften är 7% av bilens cirkapris. Efter att du hämtat ut bilen och signerat avtalet vid leveransen av den är det inte längre möjligt att ångra bilköpet.

Kan jag få autogiro?

Ja, önskar du betala via autogiro anmäler du detta genom att sända in ett autogiromedgivande till DNB Finans. Hämta din blankett här eller kontakta kundtjänst på bilkundtjanst@dnb.se alternativt 08-473 47 10.

Kan jag lägga till fler tilläggsprodukter än Stor Bilextra?

Nej, det finns ingen möjlighet att komplettera med fler tilläggsprodukter än *Stor Bilextra. Stor Bilextra är vår mest omfattande tilläggsförsäkring. Läs mer på respektive hemsida om dess innehåll.

*Du hittar mer information i de fullständiga villkoren och självrisker via länkar under frågan ”Kontakta din försäkring?”

Kan jag skriva över fordonet på någon närstående?

Fordonet kan endast vara registrerat på köparen eller medköparen. I efterhand kan medköpare läggas till och då sker sedvanlig kreditprövning. För mer information kontakta bilkundtjanst@dnb.se

Kontakta din försäkring?

Vill du kontakta ditt försäkringsbolag hittar du uppgifter, länkar och telefonnummer här.

När vet jag att mitt autogiro är aktiverat?

När autogirot är godkänt framgår det på din månatliga faktura. På inbetalningsavin är OCR-numret ersatt med information om att ovanstående belopp kommer debiteras via autogiro.

Vad händer med försäkringen om ditt fordon får en totalskada?

Den särskilda paketerade försäkringspremien via Hedin Bil och DNB Finans avslutas om bilen blir inlöst vid totalskada.

Vad händer om jag ångrar min försäkring?

Den särskilda paketerade försäkringspremien via Hedin Bil och DNB Finans avslutas.

Särskild information enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
När du köper bilförsäkring på distans, till exempel på Internet, har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Om du ångrar dig inom 14 dagar kontaktar du oss. Har du redan betalat din bilförsäkring får du tillbaka det belopp som gäller för den period bilen inte ska vara försäkrad hos oss. Har du inte har betalat får du en faktura som gäller för den period försäkringen har gällt hos oss.

Särskild information enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler:
Mercedes-Benz Försäkring
Nissan Försäkring
Citroën Försäkring
Opel Försäkring
För Kia, Ford, Fiat, Renault och Subaru
If Rulla Vidare-Försäkring


If Skadeförsäkring AB är försäkringsgivare.

Tänk på!
Äger du en bil som är registrerad och används i trafiken måste du ha en trafikförsäkring för bilen. Om du inte har trafikförsäkring hos ett försäkringsbolag tar TFF – Trafikförsäkringsföreningen – ut en avgift av dig som bilägare.

Vad händer om vagnskadegarantin går ut?

Försäkringen kompletteras automatiskt med vagnskadeförsäkring under avtalstiden.

Du hittar mer information i de fullständiga villkoren ”Kontakta din försäkring?”

Vad händer vid återtag av fordon?

Den särskilda paketerade försäkringspremien via Hedin Bil och DNB Finans avslutas vid återtagande.

Vad händer vid förlängning av finansiering?

Den särskilda paketerade försäkringspremien via Hedin Bil och DNB Finans avslutas efter 3 år och du får istället ett nytt ordinarie försäkringserbjudande hemskickat till dig med individuell premie.

Vad händer vid förtida lösen eller avslut av finansiering?

Försäkringen och finansiering via Hedin Bil och DNB Finans är ett särskild paketerat erbjudande. Om finansiering avslutas tidigare än avtalsperiodens kommer den paketerade erbjudna försäkringen att avslutas och du får istället ett nytt ordinarie försäkringserbjudande hemskickat till dig med individuell premie.

Vad händer vid överlåtelse av finansiering?

Finansförsäkring avslutas och individuell premie skickas ut.

Vad ingår i försäkringen?

Försäkringen och den försäkringspremie som erbjuds när bilen finansieras via Hedin Bil av DNB finans är ett särskild paketerat *erbjudande. Försäkringen är alltid en **halvförsäkring som innehåller försäkringsmomenten trafik-, brand-, glas-, stöld-, räddning-, rättsskydd, maskin- och elektronikförsäkring samt tilläggsförsäkringen **Stor Bilextra om bilen har en gällande vagnskadegaranti. Om vagnskadegarantin går ut under avtalstiden kompletteras försäkringen med en vagnskadeförsäkring. Det innebär att du alltid är försäkrad med rätt försäkringsomfattning.

Stor Bilextra innebär att du får hyrbil vid skada, självriskreducering till 1000 kr vid skadegörelse och betalar ingen självrisk vid kollision med djur eller utomlands med känt utländskt fordon.

*Erbjudandet gäller för personer som vid köpet är över 25 år gamla. Om du är under 25 år erbjuds du istället en individuell premie med rabatt, kontakta din levererande återförsäljare för mer information.

**Du hittar mer information i de fullständiga villkoren och självrisker via länkar under frågan ”Kontakta din försäkring?”

Vad kostar det att ha autogiro?

Autogiro är kostnadsfritt. Hämta din blankett här eller kontakta bilkundtjanst@dnb.se

Vagnskadegaranti

En fabriksny bil från Carbuy har en treårig vagnskadegaranti från tillverkaren. När du har frågor om din vagnskadegaranti eller behöver göra en skadeanmälan kontaktar du biltillverkarens officiella försäkringsbolag. Läs mer.

Här är kontaktuppgifter till de bilmärken vi arbetar med:

Kia:
Telefon: 08-541 705 36
Webb: www.kiabilforsakring.com

Mercedes:
Telefon: 08-541 705 85
www.mercedes-benzforsakring.se

Nissan:
Telefon: 08-541 706 45
www.nissanforsakring.se

Var finner jag Allmänna Villkor?

Här finner du villkoren och svar på de flesta frågor.
  Ladda hem PDF   |     Visa villkoren online

Var skall jag göra service på bilen?

Servicen skall alltid utföras av samma återförsäljare/auktoriserad märkesverkstad som levererade din bil. Du får vid leverans ett värdebevis som skall uppvisas i samband med bokning av service.

Information om service finns med i det avtal du tecknar när bilen levereras.

Varför är beloppet på min första faktura högre?

Beloppet på den första fakturan innehåller ränta och del av Carbuy-paket från den dagen bilen hämtades.

Varför har jag fått en påminnelse trots att jag betalat?

Om du vet att du har betalat fakturan men ändå fått en påminnelse kan det bero på att betalningen inte hann registreras hos oss innan påminnelsen skickades ut.

Varför skickar ni ut en faktura när jag betalar via autogiro?

Det är för att informera om aktuell räntesats och skuld samt vilket belopp vi kommer att debitera just den månaden. På det månatliga underlaget får vi också ut viktig information till alla våra kunder.

Vem gör service på bilen?

Servicen ska alltid utföras av auktoriserad märkesverkstad. Vänd dig till samma Carbuy-återförsäljare som levererade din bil. Information om serviceavtal finns med i det avtal du tecknar när bilen levereras.